dilluns, 14 d’abril del 2014

QUÉ ÉS EDUCAR?

Després d'un temps, he decidit pujar el meu assaig en reflexió a la pregunta, "Què és educar?" que ens proposa Fernando Savater en el seu llibre, "Valor de Educar".


¿QUÈ ÉS EDUCAR?

L'educació és un concepte que està infravalorat en la nostra societat . Fernando Savater ens explica , en el pròleg del seu llibre "El valor d'educar " , l'existència d'una disconformitat amb el tipus de persones que opinen que l'ensenyament inferior , no és més que un càrrec o professió que arriben aquelles persones que han estat incapaços de rebre estudis superiors . El terme mestre ha quedat relegat a un lloc secundari en la societat .
Educar no només es refereix a la preparació dels alumnes per obtenir conceptes i termes científics i específics teoric-pràctics per a la possible aplicació d'aquests en un futur , sinó que a més , consisteix a donar el suport i oferir la nostra ajuda a les persones perquè estan puguin determinar què és el millor i el pitjor per a nosaltres mateixos . Tot això vindrà determinat per una comunicació amb els semblants , la finalitat ens conduirà a un aprenentatge tant de nosaltres cap a ells , com també d'ells cap a nosaltres . Aquesta comunicació ens proporcionarà una ampliació dels nostres coneixements.

Savater parla de " el temps" com el principal factor que influeix en l'educació de les persones . En aquest , recau una gran importància a l'hora d'aprendre , ja que som conscients en cada moment que tard o d'hora la mort acabarà . Amb això , podem dir que la que ha d'administrar aquesta concepció temporal i interpretar-la correctament per tal ajudar-nos a moure'ns en relació amb el temps , és l'educació .

D'altra banda , tenim la distinció entre educació i instrucció . Tots hem instruït alguna vegada a una altra persona , és a dir , que hem exercit de mestre en alguna ocasió , per exemple quan has ensenyat a un amic a usar alguna aplicació d'un ordinador .

Així doncs , tornant a la situació anterior , podem debatre sobre el tema que parla en el capítol 2 . ¿ Per a què volem professionalitzar l'educació? La resposta la trobem en què una cosa determinada no pot ser ensenyada per qualsevol persona , ja que quan hi ha un ensenyament de coneixements científics , aquest requereix d'una professionalització .

Fernando Savater , ens parla de les capacitats obertes i tancades . Les primeres podem catalogar com infinites , és a dir , no s'aprenen de forma específica ni s'especialitzen en elles . Sempre es podrà ampliar el coneixement sobre elles . D'altra banda , les tancades són aquelles capacitats funcionals i alhora útils , com és el cas d'escriure o llegir . Les habilitats tancades tindran un marge de millora , pel fet que són apreses i adquirides . En aquestes arribarà el moment en què es automatitzessin i no es podran millorar més . En canvi les obertes , sempre podran ser millorades . L'habilitat d'aprendre és una capacitat oberta, la més necessària i humana potser de totes elles .

Després de llegir el capítol 2 del llibre El valor d'educar de Fernando Sabater i concloent aquest assaig , he de dir que coincideixo totalment en que vivim en l'esclavitud del temps . Aquest és el principal factor que ens distingeix a la resta d'espècies . Per tant per a mi l'Educació , és el procés que transcorre al llarg de la vida des del moment que naixem fins que morim en què es transmet i adquirim valors , coneixements i comportament .

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada